Yeme Bozuklukları

YEME BOZUKLUKLARI

Yeme bozuklukları toplum tarafından genellikle bir yaşam tarzı olarak görülmektedir. Oysa yeme bozuklukları, bir kişinin yeme davranışlarında şiddetli rahatsızlıklara neden olan ciddi ve ölümcül olabilen psikiyatrik hastalıklardır. Yeme bozukluklarında birey yeme, egzersiz, vücut ağırlığı ve şekli konusunda sağlıksız uğraşlarla meşguldür.

Anoreksiya Nervoza

Anoreksiya’da birey kilo alma konusunda takıntılı bir korku yaşamaktadır. Olması gerekenden çok daha aşağıda bir vücut ağırlığına sahiptir. Buna rağmen kilo almamak için çeşitli davranışlarda bulunmaktadır. Bu bireylerde vücut ağırlığını ya da biçimini algılama konusunda bozukluk vardır. Ne kadar zayıf olurlarsa olsunlar kendilerini şişman hisseder ve olumsuz değerlendirmelerde bulunurlar.

Anoreksiya nevrozanın iki türü bulunmaktadır. Biri kısıtlayıcı tür diğeri ise tıkınırcasına yeme/çıkarma türüdür. Kısıtlayıcı türde yemek miktarını kısıtlamaya yönelik her türlü çaba söz konusudur. Çok diyet yaparak ya da aşırı spor yaparak birey kalori alımını ciddi şekilde kısıtlamaya çalışmaktadır.

Tıkınırcasına yeme/çıkarma türünde ise birey bir anda aşırı yemek yeme davranışında bulunur ve sonrasında yemeği bedeninden dışarı atma çabasına girer. Bunun için kendini kusturmaya ve çeşitli ilaçlardan faydalanmaya çalışabilir. Ya da çok kısıtlı diyet ve aşırı egzersiz dönemine girebilir.

Bunun sonucunda anoreksiya nevroza olan bireylerde başta organ yetmezliği, kalp hastalıkları, adet olamama ve beyin hasarı olmak üzere çok ciddi rahatsızlıklar meydana gelmektedir.

Anoreksiya nevroza psikiyatrik bozukluklar arasında en ölümcül olanıdır.

Bulimiya Nervoza

Bulimiya nevroza aşırı yemek yeme ve kilo almayı önleme çabasıyla karakterize bir bozukluktur. Birey aşırı yemek yeme davranışından sonra kendini kusturma ve ağır egzersiz yapma gibi uygunsuz davranışlar göstermektedir.

Bulimiya nevroza ile yukarıda sözü edilen anoreksiya nevroza arasında ciddi benzerlikler bulunmakla birlikte bu iki rahatsızlığı birbirinden ayıran şey kilo oranıdır. Anoreksiya nevroza hastaları aşırı derecede zayıfken bulimiya nevroza hastaları hafif kilolu ya da normal ağırlıktadır. İki hastalıkta da temel olarak kilo alma korkusu vardır.

Bulimiya’da bireylerde tıkınırcasına yemek yeme nöbeti yaşamakta ve bu sırada kontrol kaybı hissederler. Kendilerinden iğrendikleri ya da utandıkları için tıkınırcasına yeme davranışlarını genellikle gizlice yapar ve sonrasında pişmanlık duyarlar.

Tıkınırcasına Yeme Bozukluğu

Tıkınırcasına yeme bozukluğunda da birey benzer şekilde belirli bir zaman içerisinde (genellikle 2 saatlik sürede) aşırı yeme nöbetleri görülmektedir. Birey yemek yemeyi denetleyemediği ve kontrol edemediği duygusu yaşar.  Fakat bulimiya nervozada olduğu gibi birey bu durumu telafi etme davranışları içerisine girmez.

Yeme Bozuklukları Risk Faktörleri

Yeme bozuklukları yaşamın her aşamasında görülmekle birlikte genellikle ergenlik zamanında ortaya çıkmaktadır. Her iki cinsiyette de ortaya çıkabilen bu bozukluklar kadınlarda daha sık meydana gelmektedir.

Bu konuda yapılan araştırmalar yeme bozukluğun nedeninin genetik, biyolojik, davranışsal, psikolojik ve sosyal faktörlere dayandığını belirtmektedir. Genetik araştırmalarda ailesinde yeme bozukluğu görülen bireylerin daha çok risk altında olduğunu belirtmektedir.

Yeme bozukluklarının psikolojik nedenlerinde negatif vücut algısı ve düşük özsaygı ilk sıradadır. Aile içi problemler, çocukluk travmaları ve mükemmeliyetçi kişilik yapısı da risk etmenleri arasındadır.

Yeme bozukluğunun nedenlerinden birisi de sosyokültürel faktörlerdir. Özellikle ergenlik çağındaki genç kadınlar medyada ve dergilerde gördükleri gerçekdışı incelikte olan modelleri örnek almaktadır. Buna ek olarak özellikle akran baskısı olmak üzere zayıf olma yönünde çeşitli toplumsal baskılara maruz kalabilmektedir. Bu baskılar sonucunda bireylerde olumsuz beden algısı meydana gelmekte ve kendilerine karşı son derece zorlayıcı ve yargılayıcı davranmaktadır.

Yeme Bozuklukları Tedavisi

Yeme bozukluklarında hastalığın gidişatı ve şiddetine göre profesyonel kişiler tarafından kapsamlı bir tedavi söz konusudur. Tedavi sürecinde doktor, beslenme uzmanı, psikiyatri uzmanı ve terapistler birlikte çalışabilir. Tedavi planı bireyin ihtiyacına göre belirlenir.

Tıbbi müdahale: Bilindiği üzere yeme bozukluğu olan bireyde ciddi sağlık sorunları meydana gelmektedir. Tıbbi müdahalede genellikle bu olumsuz sonuçlar üzerinde çalışılmaktadır.

Beslenme: Bu aşamada birey beslenme uzmanı/diyetisyen yardımıyla sağlıklı yemek yeme konusunda bilgilendirilmektedir.

İlaç tedavisi: Yeme bozuklukları genellikle depresyon ya da kaygı bozuklukları ile birlikte görülebilmektedir. İlaç tedavisinde bu problemler üzerine çalışılmaktadır.

Yeme Bozuklukları Tedavisinde Psikoterapi

Adana yeme bozuklukları tedavi merkezinde psikoterapi uygulanmaktadır. Psikoterapi yardımıyla kişilerin, hastalıklarını tetikleyen düşünceler, duygular ve davranışlar hakkında bilgi sahibi olunur.

Anoreksiya nevroza görülen ergenlerde aile terapisi en çok tercih edilen yöntemlerden birisidir. Yeme bozuklukları tedavisinde aile terapisi müdahale programında öncelikle anne baba ile işbirliği yapılarak çocuklarının sağlıklı beslenmesi konusunda onların bilinçlenmesi ve destek olmaları sağlanır. Daha sonra aile içi ilişkiler ve problemler üzerine çalışılarak daha sağlıklı ilişkiler geliştirilmesi sağlanır.

Adana yeme bozuklukları tedavi merkezinde bilişsel davranışçı terapi uygulanmaktadır. Bu terapi yönteminde bireyin özellikle kilo ve yemekle ilgili çarpık inançlarının değiştirilmesi, stresle başa çıkma ve benlik saygısını arttırmaya yönelik müdahaleleri içermektedir.

ADANA YEME BOZUKLUĞU TEDAVİSİ İÇİN RANDEVU ALABİLİRSİNİZ…